Sidang Kemuncak Halal Sedunia (WHS) 2015 yang
julung kali diadakan bertujuan mentransformasikan acara berkaitan halal di
seluruh dunia serta mewujudkan platform paling relevan bagi penganjuran pameran
atau persidangan halal seumpamanya. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan
Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata WHS yang berlangsung pada 30 Mac
hingga 4 April 2015, menampilkan satu pameran dan enam forum yang mengkhusus
kepada subjek tertentu dengan matlamat utama menyatukan pasaran halal global. Katanya,
Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) yang sebelum ini menjadi pameran
halal antarabangsa terulung negara kini disatukan di bawah WHS 2015 dan bakal
menjadi acara tumpuan utama sidang kemuncak itu. Penekanan transaksi perniagaan
"MIHAS 2015 yang memasuki tahun ke-12 penganjuran kini sudah berubah
daripada menjadi platform untuk mewujudkan kesedaran terhadap produk dan
perkhidmatan halal kepada memberi penekanan terhadap transaksi perniagaan dan
mewujudkan peluang untuk perdagangan dan pelaburan antara pemegang kepentingan
industri halal tempatan dan antarabangsa," katanya pada taklimat mengenai
WHS 2015 di Kuala Lumpur, semalam.
WHS 2015 telah diadakan di Pusat Konvensyen
Kuala Lumpur, dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Sejak
penganjuran sulung pada 2004, MIHAS muncul pameran halal yang mendapat
perhatian dunia dengan kira-kira 170,000 pelawat dari 70 negara, 4,000 syarikat
dari 48 negara sudah menyertainya dan menghasilkan jualan melebihi AS$3 bilion
(RM11.14 bilion) dalam tempoh 11 tahun lalu. 640 gerai ambil bahagian. Tahun
ini, MIHAS menyediakan 640 gerai untuk perniagaan tempatan dan antarabangsa
yang mana setakat ini, 534 syarikat tempatan dan antarabangsa sudah menempah
gerai pameran, dengan 55 peratus adalah pempamer tempatan dan 45 peratus lagi
perniagaan antarabangsa dari 20 negara.
Mustapa berkata, dalam kalangan 20 negara yang
sudah mengesahkan penyertaan untuk MIHAS kali ini, 12 adalah negara luar daripada
Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) iaitu Belgium, China, Perancis, Jepun,
Belanda, Poland, Singapura, Afrika Selatan, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan
Amerika Syarikat. Katanya, tahun lalu MIHAS menghasilkan jualan keseluruhan
AS$291.4 juta (RM1.08 billion) iaitu jualan daripada pameran sebanyak AS$147.5
juta (RM548.18 juta) dan AS$143.9 juta (RM534.80 juta) daripada padanan
perniagaan. "Berdasarkan suasana ekonomi yang mencabar ketika ini, kami
harap jualan tahun ini sekurang-kurangnya mampu menyamai jualan tahun lalu,’
katanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan